splouvání Bystřičky pod přehradou
Říčka Bystřička je splavná v úseku od přehrady po ústí do řeky Bečvy (cca 5 km) pouze při nadlepšení průtoku odpouštěním z vodního díla Bystřička (nebo při přírodním zvýšení hladiny deštěm).
Myšlenka organizovaného splouvání toku pro vodáckou veřejnost vznikla v devadesátých letech v návaznosti na vývoj vodáckého materiálu – rozmach nafukovacích lodí.
Splouvání na lodích pevných v celém úseku nebylo rozumné z důvodu vysokých kamenných stupňů.
Dva ročníky „valašské vanštrokiády“ začátkem osmdesátých let prokázaly nebezpečnost jízdy bez odpovídajícího vybavení.
První ročníky (v roce 1998 ) pořádali společně TJ Sokol Bystřička a CK Pohorka. Od roku 2002 je organizace zcela v režii TJ Sokol Bystřička.
Pro zajištění hladkého průběhu akce je nutno dohodnout s Povodím Moravy mimořádnou manipulaci na vodním díle – odpouštění vody. Je třeba projít tok a odstranit případné překážky. U soutoku s Bečvou se vyžíná tráva a připravuje prostor pro nakládání lodí.
Dále pořadatelský tým (o počtu až 50 lidí) zajišťuje
- na třech nejnebezpečnějších místech záchranářskou službu
- dopravu lodí a osob z cíle na start pod přehradou.
- občerstvení
Pro úhradu organizačních nákladů je pořadateli vybírán poplatek za sjezd vždy za jednu osobu na celý den.
Voda se začíná odpouštět před devátou hodinou, než doteče k ústí trvá to cca 45 minut.
První nedočkaví vodáci často čelo vody „dojedou“ a musí pak čekat na trati než voda popoteče. Splutí pětikilometrového úseku trvá rovněž kolem 40 minut. Zdatní vodáci s propracovanou logistikou tak absolvují úsek i pětkrát za den.
Na startu i v cíli je třeba dbát pokynů pořadatelů, neboť počet lodí a osob dosahuje často několik stovek a je třeba se chovat navzájem maximálně ohleduplně.
Na vodu se pak pouští zejména rafty, které jsou pro sjezd optimální. Dále dvoumístné nafukovací lodě, ty často bez „špricek“ nabírají vodu, přičemž vylévání je v úzkém a rychlem toku problematické.
V posledních letech jsou zde i jednomístné plastové kajaky. Ty by měli „sedlat“ zkušení vodáci, neboť některé splávky mají nepříjemné válce plné řídké vodní pěny.
Samotná jízda je plná adrenalinu z větších či menších splávků, v zákrutech a úzkých úsecích je nutné máknout. Na vodě je současně dost lodí a proto je nutný vzájemný respekt a ohled.
Na úseku je několik mostů, z nichž jeden je dost nízký a je zde nutná zvýšená obezřetnost.
V cíli je nejlepší dojet až do Bečvy, vypádlovat vlevo a vystoupit na kamenný břeh Bečvy.
Lodě se nesou k nakládacímu místu po osečeném travnatém břehu (nešlapat po neposečných úsecích či sušeném seně). Při nakládání na dopravní prostředky ať vlastní nebo pořadatelské, je rovněž nutná ohleduplnost.
Autobus pro přepravu osob čeká na manipulační ploše u silnice (cca 100 m od toku).
Samotné odpouštění vody je vždy alchymie. Někomu je vody málo, jiným až až.
Celkové množství odpuštěné vody je závislé na maximálně přípustném poklesu hladiny v přehradě kvůli zvodnělým břehům.
Čím je hladina nadržené vody vyšší, tím může být vody a času pouštění více.
Výška nadržení je pak odvislá od celkové hydrometeorologické situace (nemůže být vysoká, když se očekávají přívalové deště).
Akce byla v minulosti několikrát zrušena či omezena (2003-4 probíhala oprava hráze a odbahňování – přehrada byla zcela vypuštěna). V roce 2012 byla na jaře opravována výpusť a hladina byla na minimální úrovni (nebylo možno vypouštět). Jeden rok byl opravován železniční most před soutokem a trať musela být zkrácena o cca 500 metrů. V roce 2011 probíhala v obci výstavba kanalizace a prostor cíle byl využit stavařsky.
Účastníci akce přijíždí většinou v den sjezdu (sobota nebo neděle), někteří už v pátek s přenocováním.
Ubytování je možné v autokempu pod hrází (ATC) ve stanech či chatkách. Rovněž je možné si zajistit předem ubytování v chatové osadě Pod hrází, či jiných ubytovacích zařízeních.
Tyto však v průběhu let mění majitele a provozní podmínky, je třeba zavčas získat aktuální informace.
Základní občerstvení zajišťují pořadatelé ve stáncích na startu a v cíli. Účastníci akce však mohou využít i dalších možností ke stravování jak na přehradě, tak u cíle (restaurace Na Nové).
V průběhu dosavadních ročníků nedošlo k fatálnímu zranění vodáků. Vždy se však objeví oděrky, pohmoždění a menší úrazy. Tyto si řeší většinou sami vodáci vlastními prostředky z autolékárniček apod. Pořadatelé mají rovněž připraveny tyto základní zdravotní potřeby jak v cíli tak na startu. Pro případ potřeby přivolání rychlé zdravotnické pomoci mají záchranáři na trati mobilní telefony.
Vodáci sjíždějí tok na vlastních lodích. Pro zájemce bez lodí připravují pořadatelé vlastní rafty s vybavením (pádlo, vesta, přilba). Tyto jízdy je třeba si objednat vždy předem z důvodu omezené kapacity materiálu. Raft řídí vždy zkušený kormidelník z řad pořadatelů. Předpokládá se, že osádka má alespoň minimálni zkušenost s vodou a nesedá do lodi poprvé. Jízdu malých dětí má právo pořadatel odmítnout, stejně tak osoby pod vlivem alkoholu či jinak „nezpůsobilé“.
Pokusy o měření času a vyhodnocení (závody) se neosvědčily a akce je pořádána v rekreačním duchu.
Akce je pořádána ve spolupráci s Povodím Moravy, které pořadatelům vyšlo vstříc vždy, když to bylo možné. Pro celou akci je rovněž důležitá spolupráce s Obecním úřadem v Bystřičce a Sborem dobrovolných hasičů v Bystřičce. Všichni věříme, že akce bude úspěšně probíhat i v budoucnu bez závažných komplikací.
Ing. Karel Hurta